The Eye in the Mask... en del af Socle du Monde og Aarhus 2017

front.gif
13-03-2017

 

22. april - 27. august 2017

 


"Masken er et redskab, der gør det muligt at skifte identitet. Ved at tildække ansigtet kan man blive en anden, undslippe menneskets vilkår, udskifte det legemlige hylster og iklæde sig et guddommeligt eller dyrisk væsens ham."

Jean-Hubert Martin, kurator


 


Masken som identitetsskaber

Udstillingen The Eye in the Mask er udformet som en dialog imellem etnografiske masker og maskemotiver, som de er udtrykt i kunsten fra 1940erne og frem til i dag. Udstillingens etnografiske masker er udlånt fra hhv. HKH Prins Henriks og Bitten Damgaards samling, mens kunstens masker er repræsenteret gennem værker af CoBrA-kunstnerne Carl-Henning Pedersen, Asger Jorn og Ernest Mancoba.

 

Disse som får selskab af værker af en række internationale samtidskunstnere, der på hver sin måde beskæftiger sig med maskens identitetsskabende evne: Romuald Hazoumé fra Benin, Shen Yuan fra Kina, Charles Fréger fra Frankrig og Antony Gormley fra England.

 

 

Til alle tider har masken fungeret i sociale og religiøse ritualer som noget, der transformerer og udstyrer sin bærer med særlige kræfter. Ved at tildække ansigtet kan man blive en anden, undslippe menneskets og hverdagens vilkår og ligefrem udskifte det legemlige hylster med et guddommeligt eller dyrisk væsens ham. Masken giver styrke, magt og egenskaber, der langt overgår dem, som almindelige dødelige besidder.

 

Eftersom masken normalt er udskåret i træ, udgør den det sidste eksisterende levn af en dragt, hvis kendetegn er, at den ikke lader en eneste plet af bærerens hud synlig. Kun bærerens øje er undertiden synligt – og når det skjuler sig bag en lille sprække, er maskens øje, dette tredje øje, særligt udtryksfuldt.

 

 

Med et udstillingsareal på 2000 kvadratmeter fylder The Eye in the Mask hele Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum samt det omkringliggende miljø. Udstillingen bygges op omkring en af Jean-Hubert Martins berømte iscenesættelser. Masker fra forskellige kulturer og epoker iscenesættes i et show, hvor vekslende belysning får dem til at bryde frem fra og forsvinde i mørket – en mangfoldighed af ansigtsformer, der vidner om maskens uformindskede identitetsskabende kraft igennem tiderne.

 

En del af Socle du Monde 2017

Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum er i 2017 medarrangør af den 7. kunstbiennale Socle du Monde. The Eye in the Mask er museets bidrag til biennalen, som udfordrer identitetsdannelser i fortid og nutid med udgangspunkt i Socle du Mondes tema for 2017, ”at vende verden på hovedet”.

 

Læs mere om Socle du Monde

 

Besøgende i kørestol

Bemærk venligst, at udstillingen pga. nogle af installationernes særlige karakter kun er delvist tilgængelig for kørestolsbrugere. 

 


UDSTILLINGEN ER STØTTET AF: Augustinus Fonden, Det Obelske Familiefond, ege, Knud Højgaards Fond, Nordea Fonden, Ny Carlsberg Fondet, Oda og Hans Svenningsens Fond, Bestseller Retail Europe A/S, Carl-Henning Pedersens Fond, Carl-Henning Pedersen og Sidsel Ramsons Fond, Statens Kunstfond, Aarhus 2017, Herning Kommune, Børnehjælpsdagen, Institut Français, KPC, Møbeltransport Danmark, Sydbank, Testmanden.


UDSTILLINGEN ER ORGANISERET AF: Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum i samarbejde med HEART - Herning Museum of Contemporary Art, Jean-Hubert Martin (kurator), Aarhus 2017 - Europæisk Kulturhovedstad.