BRANDS & PEDERSEN

brandspedersen.jpg
25-09-2018

 

 

8. november 2018 - sommer 2019

---

 

 

Eugène Brands’ samlede værk er mættet af hans følelse for

de magiske og mirakuløse kræfter, der styrer universet.

Carl-Henning Pedersens kunstneriske virke er formet af en

glødende kreativ trang: En fantasiverden af lyse atmosfærer

og mytiske karakterer...  

 


 

Carl-Henning Pedersen (1913-2007) var én af de kunstnere fra den danske Cobra-gruppe, der var stærkest repræsenteret ved de internationale Cobra-udstillinger, og han nød stor anseelse blandt de hollandske medlemmer. Anderledes med Eugène Brands, der kun med besvær var blevet overtalt til at tilslutte sig Cobra af sine hollandske kunstnerkolleger. Brands’ bekymring var, at en kunstnersammenslutning ikke kunne rumme både den enkelte kunstners interesser og gruppens interesser , hvorfor han meldte sig ud af gruppen i 1949 - blot ét år efter, at Cobra var blevet dannet. 

 

De to kunstnere, der begge er født i 1913, deler undertiden samme inspirationer, men udøver deres kunst vidt forskelligt. Brands var den introverte tænker, etiker og etnograf, hans værker resultatet af fordybelse. Pedersens værker er ofte spontane og ekspressive, og det var igennem selve værkproduktionen, han fandt mening. Begge kunstnere lod sig inspirere af surrealismen og af børnetegninger.

 

I BRANDS OG PEDERSEN indgår kunstnernes papirarbejder som et væsentligt element i udstillingens 40-50 værker. Efter bruddet med Cobra fascineredes Eugène Brands af sin 3-årige datters tegninger og begyndte at male ’barnagtige’ motiver på papir – måske inspireret af Pedersens værker. Udstillingen kaster lys over papirværkernes betydning som et centralt emne i begge kunstneres livsværk.

 

Udstillingen BRANDS OG PEDERSEN er blevet til et samarbejde mellem Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum, museumsleder mag. art i kunsthistorie Lotte Korshøj samt medkurator på udstillingen mag. art i kunsthistorie Lars Olesen.
Eugenie Brands, Eugène Brands’ datter, bidrager desuden til udstillingen med faderens værker fra egen samling. Med værkbidrag fra flere privatsamlinger giver BRANDS OG PEDERSEN et samlet blik på Brands såvel som Pedersens kunstneriske produktion samt deres forhold til Cobra-bevægelsen.

 


I forbindelse med udstillingen udgives en forskningsbaseret publikation med bidrag af den anerkendte kunsthistoriker og Cobra-forsker Willemijn Stokvis, der i de senere år i særlig grad har beskæftiget sig med Eugène Brands.

Med publikationen gøres op med manglen på dansk- og engelsksprogede tekster om Brands' kunst.


 

 

Eugène Brands: Et barns drømmeverden (1948).