BJERGTAGET - Else Alfelt 110 år

BJERGTAGET_webbanner.jpg
02-06-2020

 

* * * * * Herning Folkeblad           * * * *  Kristeligt Dagblad          * * * *  Jyllandsposten

 

 

Fælles for – næsten – alle Alfelts værker er, at der er tale om naturmotiver, og at Alfelt er betaget – faktisk bjergtaget – af den natur, hun maler. I et interview med Virtus Schade fra 1969 forklarer hun selv sit natursyn således: 

"Maanen, solen, bjergene, floderne, rummet, det er for mig evighedsbegreber.
Hele min barndom og tidligste ungdom boede jeg ude, hvor byen og landet mødtes..., derude på grænsen kendte vi før 1920 kun petroleumslampen, indenhus og udendørs deltes tiden i mørketid og maanetid...
efterhånden opfyldte det voldsomme og paa samme tid blide himmellys ikke alene et praktisk formaal, jeg blev også forelsket - i lyset.
Jeg blev maaneskudt. Naar det var fuldmaane stod jeg op og gik ud for at læse ved dens lys eller blot for at bade mig i den hvisde skær, se min egen skygge i natten. Maanen har skabt nogle af mine mest betagende oplevelser."

Alfelts mange gentagne abstrakte naturmotiver fortæller om en kunstner, der ikke kun har været betaget, men også dybt bevæget – endda grebet – af en storslået naturoplevelse. Men Alfelts natur er ikke kun en billedskøn gengivelse, men en natur som tildeles et nyt formsprog, hvor kantede og pågående bjergformationer pryder lærredet. En natur, der virker bekendt og rolig, men som samtidig er ny, abstrakt og voldsom. 

Forbered dig på at blive bjergtaget af en kunstner, der ser, oplever og fortolker naturen, og hvis værker giver et nyt, pulserende og livligt motiv tilbage til netop den natur, som hun holdt så meget af. 

 


Else Alfelt (1910-1974) Regnbuen, skitse til Rungsted Kommuneskole, 1954